KATEGORIE PRODUKTÓW

 
Znajdź produkt:
Wybierz producenta:
   
  HONITON-profesjonalne narzędzia (1)
Części Boscha (3)
Oleje silnikowe (1)
Akcesoria (3)
Chemia warsztatowa (13)
Czyszczenie i konserwacja części (12)
Depresator-antyżel (2)
Do biura (5)
Do lakierni (2)
Kleje i uszczelniacze motoryzacyjne (8)
Klucze Kamasa Tools (99)
Kompresory-sprężarki (2)
Mycie tira (8)
Na bazę (10)
Odrdzewiacze i penetratory (9)
Odświeżacze powietrza i zapachy (4)
Opony (1)
Oświetlenie i latarki (13)
Oznakowanie pojazdów (2)
Pasy transportowe (3)
Przewody ciśnieniowe (0)
Płyny do spryskiwaczy (1)
Rękawice ochronne (2)
Silikony (2)
Smary (10)
Wycieraczki do tirów (6)
Wykresówki (8)
Wyposażenie auta (1)
Złączki (0)
Inne (2)


POMOC

Jak kupowaćZwroty i reklamacjeRegulamin sklepu etir.plOpony do tiraWszystko do tachografuVideo poradnik nasze samochody tiry

NOWOŚCI

Wykresówki Kienzle 125-24EC4K - Tarcze do tachografu Wykresówki Kienzle 125-24EC4K

Tarcze do tachografu
Producent: Kienzle

Cena: 23.32 zł brutto

Więcej Dodaj do koszyka

Pojazdy specjalne

Pojazd specjalny to pojazd samochodowy lub przyczepa, przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji. 

W klasyfikacji pojazdów określono kategorię homologacyjną samochodu specjalnego M1, M2, M3, N1, N2, N3. Oto wyjaśnienie tych znaczeń homologacyjnych:
M1 - pojazdy do przewozu osób mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy
M2 - pojazdy do przewozu osób mające więcej niż osiem miejsc i o masie maks.< 5 ton
M3 - pojazdy do przewozu osób o masie maks.> 5 ton
N1 - pojazdy do przewozu ładunków o masie maks.< od 3,5 tony (tzw. sam. dostawcze)
N2 - pojazdy do przewozu ładunków o maks. masie większej niż 3,5 tony, ale nie przekraczającej 12 ton
N3 - pojazdy do przewozu ładunków o maks. masie większej niż 12 ton

Specjalne oznaczenia pojazdów:

C - pojazdy budowlane
 
D - pojazd dystrybucyjny
 
A - ciągniki siodłowe
 
B - rodzaj podwozia BDF
 
H - klasa obciążenia podwozia(ciężka)
 
M – klasa obciążenia podwozia (średnia)
 
E - klasa obciążenia podwozia (bardzo ciężka), ciężarówka o niskim poziomie hałasu Znak 'E' informuje o ograniczeniu dopuszczalnej masy całkowitej stosowanym ze względów podatkowych. 
 
N - wysokość ramy normalna
 
H -  Zwiększona dopuszczalna masa całkowita Znak 'H' informuje o dopuszczeniu pojazdu do eksploatacji z dopuszczalną masa całkowitą 40 ton, pomimo że austriackie przepisy zezwalają na 38 ton. 
 
L - Ciężarówka o niskim poziomie hałasu Znak 'L' informuje o spełnieniu wymagań przepisów austriackich dotyczących emisji hałasu. Ważność certyfikatu - 2 lata. Wyrabia go i przedłuża każdy autoryzowany serwis Volvo Truck. 
 
E - rama bardzo niska
 
A - tylna oś na poduszkach
 
B - pełne zawieszenie na poduszkach
 
Z - wszystko na resorach
 
3 – Ciężarówka bezpieczna i bardziej przyjazna dla środowiska spełniająca normę Euro 3 Znak '3' informuje o spełnieniu wymagań rezolucji konferencji Ministrów Transportu (CEMT) z roku 2001 dotyczących czystości spalin, poziomu hałasu oraz bezpieczeństwa eksploatacji kompletnego pojazdu z naczepą lub przyczepą (Euro 3 safe and green lorry) na mocy rezolucji CEMT/CM(2001)9/Final. 
Spaliny muszą spełniać normę EURO3, emisja hałasu wymagania austriackie (potwierdza producent lub jego upoważniony przedstawiciel-autoryzowany dealer Volvo), wyposażenie i stan techniczny muszą być zgodne z dodatkowymi wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa eksploatacji (potwierdza to w Polsce Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie). 
Część 'A' (hałas i spaliny) certyfikatu wyrabia każdy autoryzowany serwis Volvo Truck - ta część jest ważna bezterminowo. 
Część 'B' (wyposażenie i stan techniczny) i 'C' (przydatność na drodze) wystawia i potwierdza ITS - te dwie części certyfikatu należy przedłużać co 12 miesięcy w ITS-ie. 
Dodatkowo co 2 lata trzeba przedłużyć certyfikat '3', który zaświadcza o hałasie (bez niego certyfikat 'S' jest praktycznie bezużyteczny. Wyrabia go i przedłuża autoryzowany serwis Volvo Truck. 
Dodatkowe wymagania techn. oraz wyposażenie niezbędne do uzyskania certyfikatu '3': 
- Wymagania dodatkowe jak dla 'S' oraz dodatkowo: 
- Homologowane i odpowiednio rozmieszczone lusterka 
- Homologowane wszystkie światła pojazdu i rozmieszczone zgodnie z przepisami 
 
G – spełnienie wymagań niemieckich odnośnie hałasu pojazdów w obszarach miejskich
 
S – Ciężarówka bezpieczna i bardziej przyjazna dla środowiska Znak 'S' informuje o spełnieniu wymagań rezolucji konferencji Ministrów transportu (CEMT) z roku 1995 dotyczących czystości spalin, poziomu hałasu oraz bezpieczeństwa eksploatacji kompletnego pojazdu z naczepą lub przyczepą (safe and green lorry) zgodnie z dyrektywą CEMT/CM(94)4/Final/Anex1. 
Spaliny muszą spełniać normę EURO2, emisja hałasu wymagania austriackie (potwierdza producent lub jego upoważniony przedstawiciel-autoryzowany dealer Volvo), wyposażenie i stan techniczny muszą być zgodne z dodatkowymi wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa eksploatacji (potwierdza to w Polsce Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie). 
Część 'A' (hałas i spaliny) certyfikatu wyrabia każdy autoryzowany serwis Volvo Truck - ta część jest ważna bezterminowo. 
Część 'B' (wyposażenie i stan techniczny) i 'C' (przydatność na drodze) wystawia i potwierdza ITS - te dwie części certyfikatu należy przedłużać co 12 miesięcy w ITS-ie. 
Dodatkowo co 2 lata trzeba przedłużyć certyfikat 'L', który zaświadcza o hałasie (bez niego certyfikat 'S' jest praktycznie bezużyteczny. Wyrabia go i przedłuża autoryzowany serwis Volvo Truck. 
Dodatkowe wymagania techn. oraz wyposażenie niezbędne do uzyskania certyfikatu 'S': 
- Głębokość bieżnika co najmniej 2 mm na wszystkich oponach 
- Odpowiedni tylny zderzak lub urządzenie zabezpieczające przed wjechaniem pod pojazd dla samochodów ciężarowych i przyczep / naczep (nie dotyczy ciągników siodłowych 
- Homologowane boczne osłony zabezpieczające przed dostaniem się pod pojazd dla samochodów ciężarowych i naczep / przyczep (nie dotyczy ciągników siodłowych) 
- Światła awaryjne i homologowany trójkąt ostrzegawczy 
- Tachograf zgodny z umową AETR 
- Ogranicznik prędkości zgodny z Regulaminem 89 lub Dyrektywą 92/94 
- Tylne tablice odblaskowe dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 16 ton i długości ponad 12 m 
- Układ ABS 
- Odpowiedni układ kierowniczy 
- Spełnienie wymagań dotyczących 'przydatności na drodze', w szczególności zadymienie spalin poniżej określonej wartości oraz wyposażenie pojazdu w odpowiedni układ hamulcowy 
 
 
U – Środowisko naturalne Znak 'U' informuje o spełnieniu wymagań rezolucji Konferencji Ministrów Transportu (CEMT) z roku 1992 numer CEMT/CM(91)26/Final dotyczących czystości spalin i poziomu hałasu (green lorry). Spaliny muszą spełniać normę EURO1 a emisja hałasu musi spełniać normy austriackie czyli jak dla 'L'. 
Ważność certyfikatu - praktycznie cała żywotność silnika, z tym, że co 2 lata trzeba przedłużyć certyfikat 'L', który zaświadcza o hałasie (bez tego certyfikat 'U' jest praktycznie bezużyteczny). Wyrabia go każdy autoryzowany serwis Volvo Truck. 
 

Oznaczenie ciężarówki przyjaznej i bezpiecznej dla środowiska

 

 

Wyróżniamy różne rodzaje pojazdów specjalnych:

- pojazdy hakowe

- cysterny asenizacyjne

- pojazdy dźwigowe (żurawie samochodowe)

- betonowozy

- pojazdy wojskowe

- pojazdy pożarnicze

- pługi śnieżne (pługopiaskarki)

- ciężarówki do czyszczenia kanalizacji

- pojazdy transportowe (wywrotki)

- cysterny paliwowe, chemiczne

- koparki gąsienicowe

- śmieciarki 

- zamiatarki

POJAZDY HAKOWE

Dźwignik hydrauliczny tłokowy, tzw. 'hakowiec' przeznaczony jest do przewozu kontenerów. Są one coraz bardziej popularne. Wynika to z dużej uniwersalności zastosowania takich samochodów, której podstawą jest możliwość bardzo szybkiego wykonywania załadunku i wyładunku pojemnika. 
 

Przykład pojazdu hakowego
 
CYSTERNY ASENIZACYJNE
 
Pojazd asenizacyjny to pojazd specjalny służący do wywozu nieczystości ciekłych (fekalii, ścieków) bezpośrednio z szamb bezodpływowych do punktów zlewnych. Pojazdy takie mogą być również wykorzystywane w innych przewozach, w których wymagany jest podciśnieniowy załadunek. Pojazdy asenizacyjne popularnie nazywane są szambowozami, pszczółkami lub szambiarkami.
Asenizację stosuje się w miejscowościach, w których nie ma kanalizacji lub w razie jej awarii. Grupa pojazdów asenizacyjnych (tabor asenizacyjny) nazywana bywa ruchomą siecią kanalizacyjną.
Pojazdy te budowane są w oparciu o podwozie samochodu ciężarowego, przyczepy lub naczepy.
Wyposażone są w zbiornik (cysterna) z położonym w najniższej części otworem czerpalno-spustowym zaopatrzonym w zawór zasuwowy i ze szczelnie zamkniętym włazem na górze;
kompresor napędzany najczęściej silnikiem pojazdu poprzez przystawkę odbioru mocy oraz zakończony szybkozłączem elastyczny przewód ssawno-spustowy o średnicy ok. 10 cm.
 
 Pojazd asenizacyjny do wywozu nieczystości
 

POJAZDY DŹWIGOWE (ŻURAWIE SAMOCHODOWE)

Żuraw samochodowy to urządzenie dźwigowe na podwoziu samochodu ciężarowego lub specjalnie skonstruowanym podwoziu samojezdnym, używane do prac przeładunkowych i montażowych. Żuraw samochodowy składa się z wciągarek i wychylnego wysięgnika osadzonego na obrotowym pomoście (kolumnie), co zapewnia podnoszenie i opuszczanie ciężaru oraz jego przemieszczanie przez obrót pomostu i zmianę wysięgu. Maszyna może pracować w dwóch trybach: transportowym i dźwigowym. W trybie pracy dźwigowej, podwozie, w celu zapewnienia stabilności, jest zwykle podnoszone na wysuwnych podporach (łapach), będących częścią urządzenia.

W tradycyjnych rozwiązaniach wysięgnik miał konstrukcję segmentową i wymagał pracochłonnego i czasochłonnego montażu na miejscu pracy. Nowoczesne żurawie samojezdne posiadają wysięgnik teleskopowy i przystosowanie ich do pracy w trybie dźwigowym jest zautomatyzowane.

Odmianą żurawia samochodowego są tzw. HDSy, czyli montowane na ciężarówkach a umożliwiające ich samodzielny załadunek oraz rozładunek np. poprzez boczną burtę. Zazwyczaj mają nośność kilku ton.

W miarę zwiększania wysięgu żurawia zmniejsza się jego udźwig. Żuraw samochodowy może poruszać się z podwieszonym ciężarem.

Rozróżnia się żurawie samochodowe o napędzie mechanicznym, elektrycznym i hydraulicznym. Jednakże zazwyczaj napędzane są przez silnik spalinowy, używany także do napędu podwozia, gdy pracuje w trybie transportowym.
 


Żuraw samochodowy

 BETONOMIESZARKI

Betonomieszarka pojazd do transportu świeżego betonu, wyposażony w zasobnik o gruszkowatym kształcie, wprowadzany w ruch obrotowy, dzięki czemu beton nie zastyga. Inną jego nazwą jest betonowóz lub potocznie ‘’gruszka”.


Betonomieszarka przystosowana do przewozu betonu

POJAZDY WOJSKOWE (WOJSKOWE SAMOCHODY CIĘŻAROWE)
 
Przeznaczeniem pojazdów wojskowych jest przewożenie ładunków oraz przewóz osób. Na podwoziu ciężarowym można spotkać różne wersje zabudowy: skrzynie ładunkowe, cysterny, nadwozia naprawcze, nadwozia do przewozu amunicji czy też specjalne maszyny i części do montażu samochodów.
 
 
 
Star 1466 – pojazd wojskowy ciężarowo – terenowy

POJAZDY POŻARNICZE
 
Samochód pożarniczy to specjalnie oznakowany i przygotowany samochód używany przez straż pożarną albo inną jednostkę ochrony przeciwpożarowej do udziału w akcjach ratowniczo-gaśniczych lub innych działaniach statutowych (np. prewencyjnych). W większości państw świata wozy strażackie malowane są na czerwono, są także uprzywilejowane w ruchu drogowym. Wyróżniamy takie rodzaje samochodów pożarniczych jak:
- samochody ratowniczo-gaśnicze
- z drabiną mechaniczną lub podnośnikiem hydraulicznym
- samochody ratownictwa technicznego
- samochody ratownictwa medycznego
- samochody ratownictwa chemicznego
- pojazdy dowodzenia
- pojazdy do przewozu osób
- pojazdy zaopatrzeniowe
 
 
Ciężarówka pożarniczo-gaśnicza

 PŁUGI ŚNIEŻNE, PŁUGOPIASKARKI
 
Pługopiaskarka to samochód specjalny zbudowany na podwoziu samochodu ciężarowego lub innym i wyposażony w urządzenia przeznaczone do zimowego utrzymania dróg i ulic, (likwidacja gołoledzi, zalegającego lodu, zbitego lub kopnego śniegu).
Pług spełnia swoje zadanie w wypadku większych opadów śniegu. Nie jest zamocowany równolegle do osi pojazdu, lecz pod kątem ostrym tak, by zalegający śnieg był odgarniany na prawe pobocze jezdni. Jest też wysunięty kilkadziesiąt centymetrów w kierunku przeciwległego pasa jezdni. Pług nie może bezpośrednio przylegać do jezdni, gdyż doprowadziło by to do utraty stabilności pojazdu. Pomiędzy jezdnią a pługiem funkcjonuje jeszcze elastyczne zakończenie, które jednak nie jest w stanie całkowicie odprowadzić na pobocze zalegającego śniegu. Pozostała warstwa śniegu jest częściowo rozpuszczana przez rozsypywaną mieszankę (powstałe błoto pośniegowe). W wypadku gołoledzi pług nie jest wykorzystywany, natomiast istotną rolę spełnia rozsypywarka (swym zasięgiem obejmuje nie tylko prawy, ale też lewy pas jezdni).
 
Pług śnieżny
 

 

POJAZDY DO CZYSZCZENIA KANALIZACJI

Pojazdy do czyszczenia kanalizacji przeznaczone są do udrażniania i mycia wodą pod wysokim ciśnieniem kanałów z możliwością jednoczesnego odsysania nieczystości do zbiornika osadu; usuwania zanieczyszczeń i osadów z wpustów ulicznych, usuwania wody z zalanych piwnic itp. Czyszczenie kanałów odbywa się strumieniem wody pod wysokim ciśnieniem, z wykorzystaniem różnego rodzaju głowic i dysz czyszczących.Usuwanie osadu ze studzienek odbywa się na zasadzie podciśnienia wytworzonego w zbiorniku przez kompresor. Zbiorniki wody czystej i osadu połączone są zaworem, którego otwarcie umożliwia wypełnienie wodą czystą obydwu komór.
 


 Pojazd do czyszczenia kanalizacji
 

POJAZDY TRANSPORTOWE (WYWROTKI)

Wywrotki to samochód ciężarowy z przechylaną do tyłu lub na bok skrzynią ładunkową, co umożliwia samoczynny rozładunek. Stosowane są w celach transportowych, gdy trzeba przewieźć duże ilości danego materiału np. piasku, żwiru czy tez nieczystości.
 


Wywrotka to pojazd ciężarowy wykorzystywany w celach transportowych
 

CYSTERNY PALIWOWE, CHEMICZNE

Cysterna to zgodnie z ADR oznacza zbiornik do przewozu cieczy, gazów lub ciał stałych wraz z jego wyposażeniem obsługowym i konstrukcyjnym. Określenie to użyte samodzielnie oznacza:kontener – cysternę,

cysternę przenośną – cysterna o konstrukcji umożliwiającej jej przenoszenie w stanie napełnionym i umieszczanie na pojeździe lub statku, a jej pojemność jest większą niż 450 l, jeżeli jest ona używana do przewozu materiałów klasy 2: określenie to nie obejmuje pojazdu – cysterny drogowej i kolejowej, niemetalowej cysterny, DPPL, butli do gazu i dużych naczyń,

- cysternę odejmowalną – cysterna o pojemności większej niż 450 l inna niż cysterna stała, przenośna, kontener – cysterna, element pojazdu, baterii lub MEGC; przemieszczanie jej może się odbywać tylko w stanie opróżnionym,

- cysternę stałą – cysterna konstrukcyjnie trwale przymocowana do pojazdu, lub stanowiąca nieodłączną część ramy pojazdu, tj. pojazdu samochodowego lub przyczepy (naczepy) o pojemności większej niż 1000 l

- cysterna zamknięta hermetycznie – cysterna, której otwory są zamykane hermetycznie i która nie jest wyposażona w zawory bezpieczeństwa, płytki bezpieczeństwa i inne podobne urządzenia. Cysterna wyposażona w zawory bezpieczeństwa poprzedzone płytką bezpieczeństwa jest uważana za zamkniętą hermetycznie.
 


Cysterna to pojazd na podwoziu ciężarowym nazywany ‘’beczką”

KOPARKI GĄSIENICOWE
 
Koparka – maszyna do robót ziemnych, służąca do oddzielania urobku od gruntu i przeniesienia na środki transportowe lub na składowisko. Koparka może również pełnić rolę urządzenia przeładunkowego (wtedy nabiera i przenosi tylko materiał sypki). Są maszynami powszechnie stosowanymi wszędzie tam gdzie zachodzi właśnie konieczność takich procesów, stąd wykorzystywana jest powszechnie przy pracach ziemnych budowlanych, transportowych lub górniczych.

 

Koparka gąsienicowa

 ŚMIECIARKI
 
Śmieciarka to należący do grupy pojazdów komunalnych samochód specjalny zbudowany zazwyczaj na podwoziu samochodu ciężarowego. Przystosowany jest do zbiórki odpadów komunalnych i wywozu ich na miejsce składowania (wysypisko śmieci) lub utylizacji. Cechą charakterystyczną śmieciarki jest urządzenie załadunkowe umożliwiające wysypywanie odpadów do skrzyni ładunkowej bezpośrednio z pojemników dostosowanych do tego urządzenia.
Poszczególne konstrukcje śmieciarek mogą różnić się rozwiązaniami załadowywania i wyładowywania odpadów. Istnieją podstawowe cztery typy śmieciarek.
Wyróżniamy 3 typy śmieciarek:
- ładowane z przodu
- ładowane z tyłu
- ładowane z boku
 
Przykład śmieciarki ładowanej od tyłu

ZAMIATARKI
 
Zamiatarka to zbudowany na podwoziu samochodu ciężarowego komunalny samochód specjalny przeznaczony do oczyszczania dróg, ulic, chodników i pasów startowych ze znajdujących się na nich nieczystości (np. pył, liście, drobne odpady komunalne stałe)[1]. Zamiatarkami nazywane są również mniejsze konstrukcje od początku zbudowane do tego celu (zamiatarki kompaktowe), przyczepy zamiatające (zamiatarki ciągnione) oraz małe maszyny nie przypominające samochodu. Pod względem sposobu działania zamiatarki podzielić można na:
- ssące
- elewatorowe

Samochodowa zamiatarka drogowa zbudowana na podwoziu ciężarowym

 

Zobacz także

Płyn do spryskiwaczy SONAXTuning samochodu ciężarowegoTIR nocą - czyli jak nas widząNajwiększe ciężarówki świataImprezy i zloty - Master TruckWyposażenie TIRa - akcesoriaTiry - prasa i publikacjeAtmosfera w samochodzie - zapachy My Shaldan i inneSłownik drogowyCiężarówka roku - Truck of the YearJaki płyn do spryskiwaczyKamasa Tools na polskim rynkuPierwszy holownik