KATEGORIE PRODUKTÓW

 
Znajdź produkt:
Wybierz producenta:
   
  HONITON-profesjonalne narzędzia (1)
Części Boscha (3)
Oleje silnikowe (1)
Akcesoria (3)
Chemia warsztatowa (13)
Czyszczenie i konserwacja części (12)
Depresator-antyżel (2)
Do biura (5)
Do lakierni (2)
Kleje i uszczelniacze motoryzacyjne (8)
Klucze Kamasa Tools (99)
Kompresory-sprężarki (2)
Mycie tira (8)
Na bazę (10)
Odrdzewiacze i penetratory (9)
Odświeżacze powietrza i zapachy (4)
Opony (1)
Oświetlenie i latarki (13)
Oznakowanie pojazdów (2)
Pasy transportowe (3)
Przewody ciśnieniowe (0)
Płyny do spryskiwaczy (1)
Rękawice ochronne (2)
Silikony (2)
Smary (10)
Wycieraczki do tirów (6)
Wykresówki (8)
Wyposażenie auta (1)
Złączki (0)
Inne (2)


POMOC

Jak kupowaćZwroty i reklamacjeRegulamin sklepu etir.plOpony do tiraWszystko do tachografuVideo poradnik nasze samochody tiry

NOWOŚCI

Jaki płyn do spryskiwaczy

Płyn do spryskiwaczy jest jednym z płynów eksploatacyjnych, którego jakości poświęca się stosunkowo najmniej uwagi, a przecież stanowi o widoczności i bezpieczeństwie jazdy. Płyn do chłodnic, płyn hamulcowy postrzegane są poważniej.

Potoczna wiedza i kryterium jakości - zimowy albo letni, jak pachnie, ile kosztuje. Ewentualnie jeszcze jak się pieni, choć nadmiernie pienienie to akurat mankament. A jeszcze nie tak dawno temu wszystkie płyny eksploatacyjne podlegały obowiązkowej certyfikacji na znak bezpieczeństwa „B”. Dostosowanie przepisów polskich do unijnych spowodowało, że certyfikacja nie jest obowiązkowa. Odpowiedzialność za jakość produktu przesunięto głównie na producentów, ale i dystrybutorów oraz punkty sprzedaży. Wszyscy w łańcuchu dostaw muszą dołożyć staranności i odpowiadają za produkt rozumiany szeroko: wyrób, opakowanie, etykieta z kompletem wymaganych informacji, karty charakterystyki, spełnianie wymagań REACH. Dlatego renomowani producenci płynów do spryskiwaczy często certyfikują dobrowolnie swoje produkty. Badanie i certyfikację przeprowadza Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie (ITS). Wymóg posiadania certyfikatu stawiany jest przez właściciela marki w przypadku sieci handlowych. Takie produkty posiadają stosowne oznakowania na etykietach, będące informacją, że dany produkt kontrolowany jest nie tylko przez laboratorium producenta, ale również przez laboratorium ITS.

Powagę tego produktu znają producenci samochodów. W tzw. zalewach fabrycznych płyn do spryskiwaczy jest dokładnie sparametryzowany. Niestety, później w eksploatacji nie zawsze doceniamy jego rolę.


Można więc postawić pytanie: Jaki powinien być dobry płyn do spryskiwaczy, jakie składniki powinien zawierać:
1. Alkohol etylowy (etanol), rzadziej alkohol izopropylowy (izopropanol, IPA), ostatnio także alkohol metylowy (metanol). Bardzo często te alkohole występują w mieszaninie. W płynie zimowym alkohole zabezpieczają przez zamarzaniem i wspomagają zmywanie brudu. Udział alkoholi wynosi dla płynów zimowych ok. 30-35%. Dobre płyny letnie również zawierają alkohol ok. 5%. Taka niewielka ilość powoduje obniżenie napięcia powierzchniowego, rozpuszczanie niektórych składników brudu, lepsze zmywanie. Zabezpiecza również podczas przymrozków do ok. -5°C.
2. Glikol etylenowy, propylenowy, gliceryna- najczęściej do 5%. Smarują i konserwują gumę wycieraczek, dają lepszy poślizg i brak „piszczenia”. Nadmierna ilość powoduje „mazanie” na szybie i refleksy świetlne. Glikole odparowują wolniej na szybie, niż alkohole, więc ograniczają zamarzanie płynu na szybie w przypadku mrozu bliskiego temperaturze krystalizacji płynu.
3. Dobra woda demineralizowana/destylowana, pozbawiona twardych składników tzw. kamienia. Wbrew pozorom to bardzo ważny składnik, istotny dla czystości i drożności układu spryskiwacza i stabilności płynu.
4. Odpowiednia kompozycja środków powierzchniowoczynnych, nakierowana na różne rodzaje zabrudzeń (ropopochodne, tłuste, owady itp.)
5. Środek antypienny- ogranicza nadmierne pienienie. Piana na szybie oznacza, że płyn jest napowietrzony, nie zwilża dobrze powierzchni szyby. Niszczy się wówczas szyba i pióra wycieraczek.
6. Barwnik- stabilny na światło i nieplamiący trwale lakieru samochodowego.
7. Kompozycja zapachowa – przyjemna i stabilna w czasie. Ważna szczególnie w płynach zimowych, aby „przykryć” zapach alkoholi.
8. Biocyd zabezpieczający przed grzybami i drożdżami w roztworach wodnych. Zapobiega „życiu biologicznemu płynu”, czego skutkiem jest mętnienie płynu, osady, przykry zapach.
9. Środek regulujący pH, lekko kwaśne pH wzmaga korozję części metalowych.
10. Nanozwiązki, polimery, itp. – dodatkowe własności w rodzaju „niewidzialna wycieraczka”.
Oczywiście każdy producent ma swoją technologię, która powinna zapewnić odpowiednią jakość płynu.

Musimy pamiętać, że płyn do spryskiwaczy oddziałuje na:
1. Gumę wycieraczek i uszczelek
2. Lakier samochodu (coraz bardziej ekologiczne, ale miękkie i wrażliwe)
3. Reflektory z poliwęglanu
4. Części metalowe
5. Układ spryskiwacza
6. I najważniejsze, o czym zapominamy - na kierowcę i pasażerów.


Bezpieczeństwo użytkowników


Każdy użytkownik samochodu powinien sobie uświadomić, że kontakt z płynem do spryskiwaczy ma nie tylko podczas przechowywania, nalewania, ale przede wszystkim podczas eksploatacji. Do wnętrza samochodu docierają opary płynu, które wdychamy. Tylko dlatego przecież producenci płynów starają się, aby zapach był przyjemny, jak najmniej chemiczny i alkoholowy. Jak już wspomniano, najistotniejszym składnikiem zimowych płynów do spryskiwaczy, zarówno funkcjonalnie jak i kosztotwórczo są alkohole etylowy/izopropylowy/metylowy. Zdecydowanie najbardziej powszechnym jest alkohol etylowy. Może się różnić między sobą czystością wynikającą z destylacji, rektyfikacji, odwadniania. Alkohol izopropylowy z uwagi na swoją cenę i ostry zapach jest ostatnio rzadziej używany. Alkohol metylowy kojarzymy wszyscy jako truciznę, działającą negatywnie na wzrok i inne narządy. W tym sezonie dodawany jest nader często.


Skąd takie zainteresowanie tym niebezpiecznym surowcem:
1. Duża różnica w cenie zakupu: etanol ok. 4 zł/kg, metanol ok. 2 zł/kg. Przekłada się to na różnicę w cenie płynu ok. 3 zł/5l płynu (przy zawartości metanolu 20%).
2. Od tego roku można stosować dwa systemy klasyfikacji i oznakowania mieszanin z metanolem: „stary” system DPD (obowiązuje do 31.05.2015 r.), ale można już stosować „nowy” CLP.
3. Metanol jest prawie bezzapachowy. Można zaoszczędzić na kompozycji zapachowej. Paradoksalnie płyny z dużym udziałem metanolu często mają przyjemniejszy zapach.

Zagadnienia te są bardzo obszerne, przytoczę tylko najważniejsze fakty.
Płyny do spryskiwaczy z zawartością metanolu są dopuszczone do obrotu pod rygorem stosowania bezpiecznej nakrętki (powyżej 3% metanolu), właściwego oznakowania opakowania („trójkąt” dla niedowidzących) oraz zamieszczenia informacji o zagrożeniach na etykiecie.


Skala zagrożenia wiąże się z zawartością metanolu:
a) 0% lub do 3% - produkt nie stwarza zagrożenia.
b) 3% - 10% - produkt szkodliwy
c) 10%- 20% i powyżej – produkt toksyczny
Pełen zakres zapisów o zagrożeniach i bezpieczeństwie ustala producent, gdyż tylko on zna skład płynu i jego konsekwencje.

Zobacz także

Płyn do spryskiwaczy SONAXTuning samochodu ciężarowegoTIR nocą - czyli jak nas widząNajwiększe ciężarówki świataPojazdy specjalneImprezy i zloty - Master TruckWyposażenie TIRa - akcesoriaTiry - prasa i publikacjeAtmosfera w samochodzie - zapachy My Shaldan i inneSłownik drogowyCiężarówka roku - Truck of the YearKamasa Tools na polskim rynkuPierwszy holownik